Taakherschikking in de praktijk: de praktijkmanager

Naam: Wieteke van de Sande | Functie: Praktijkmanager | Praktijk: Huisartsenpraktijk Van de Sande

“Ik heb taken overgenomen waardoor de huisarts meer tijd heeft voor patiëntenzorg.”

Waarom hebben jullie ervoor gekozen om een praktijkmanager in te zetten?

Het is meer een groeiend proces geweest: binnen de praktijk ging ik steeds meer taken overnemen van de huisarts. Uiteindelijk was het een logische stap dat ik de rol van praktijkmanager kreeg.

Hoe bevalt het?

Het bevalt goed. Doordat ik allerlei taken heb overgenomen, hoeft de huisarts zich daar minder mee bezig te houden.

Hoe hebben jullie deze functie geïntroduceerd in de praktijk?

Zoals gezegd: het heeft zich bij ons heel natuurlijk zo ontwikkeld. Het kan zijn dat iemand in de praktijk langzaamaan steeds meer taken overneemt van de huisarts. Op een gegeven moment kan je er in overleg een specifieke functie van maken. Dit is dus geleidelijk zo gegroeid tot we het officieel maakten.

Merken jullie effect van het inzetten van deze functie en op welke manier?

Wij merken dat de huisarts meer tijd heeft voor patiëntenzorg en minder bezig hoeft te zijn met de wat meer bedrijfskundige taken in de praktijk. Deze herschikking zorgt ervoor dat er geen werkzaamheden blijven liggen en dat taken worden uitgevoerd door die personen bij wie die taken passen.

Zijn er trainingen die je kan adviseren aan praktijken die dit gaan doen?

Ja, er zijn bijeenkomsten van het praktijkmanagersnetwerk die interessant zijn, en de LHV biedt ook cursussen die heel nuttig zijn.

Praktijkmanager inzetten in de praktijk?

Heb je bij Meer Tijd Voor de Patiënt gekozen voor de interventie taakherschikking? Wij nemen contact op met alle ROHA-praktijken die voor deze interventie hebben gekozen. Tijdens dat gesprek vertellen we je meer. Als je nog niet hebt bepaald welke vorm van taakherschikking je wil inzetten, helpen we je bij die keuze.

Lees ook: De assistentes hebben één aanspreekpunt (LHV)