Taakherschikking in de praktijk: de assistent met eigen spreekuur (SOH)
Naam: Salima Alouali | Functie: Praktijkmanager | Praktijk: Huisartsenpraktijk Bos en Lommer
“De SOH’er verlicht de druk op het spreekuur van de huisartsen.”
Waarom hebben jullie ervoor gekozen een SOH’er in te zetten?
Een van onze assistenten heeft de opleiding gedaan, met name om de druk op het spreekuur van de huisartsen te verlichten.
Hoe bevalt het?
We werken er nu al sinds 2015 mee en het bevalt erg goed. De SOH’er werkt vier dagen in de praktijk. Ze is doktersassistent, maar elke middag tussen 13.00 en 15.30 uur is er ruimte om bij haar langs te komen in haar eigen spreekuur. Het fijne is dat we zo laagdrempeliger afspraken kunnen inplannen. Bijvoorbeeld met patiënten die keelpijn of een geïrriteerde huid hebben en het prettig vinden om daarvoor gezien te worden, of met patiënten die niet alleen telefonisch kunnen of willen worden geholpen. Patiënten die ongepland komen binnenlopen, ziet zij ook.
Hoe hebben jullie deze functie geïntroduceerd in de praktijk?
Onze assistent met eigen spreekuur heeft de opleiding gedaan en het certificaat behaald. Haar agenda is elke middag vrijgemaakt om patiënten te zien. In de eerste maanden hebben we ook ruimte gemaakt bij de huisartsen om hierbij te kunnen begeleiden. Er is overleg geweest met het hele team en we hebben duidelijke afspraken gemaakt met de assistenten wat de SOH’er wel en niet doet. Bij twijfel wordt er altijd overlegd met de huisarts; we hebben per dag vastgelegd wie haar eerste aanspreekpunt is, mocht er tussendoor overleg nodig zijn. En we zetten elke afspraak van de assistent ook in de agenda van de huisarts, zodat die elk consult inzien, net als bij triage door doktersassistenten.
Het inwerken ging heel soepel. Daarbij hielp het natuurlijk dat de SOH’er al assistent was bij de praktijk en de praktijk dus al goed kende.
Merken jullie effect van de inzet van deze functie en op welke manier?
Het voornaamste effect is dat het spreekuur voor de huisartsen minder druk is geworden, doordat de SOH’er een deel van de consulten op zich neemt. Dit vinden de huisartsen prettig, al voelen ze het soms ook als een gemis dat ze de ‘simpelere’ dingen niet meer zien op het spreekuur.
Voor de assistenten met een eigen spreekuur: wat voor een spreekuur doet de assistent?
De SOH’er ziet patiënten met allergieën (huidklachten), bijt- en brandwonden, enkelletsel/kneuzing, insectenbeten, keelpijn, neusbloedingen, wonden, verkoudheid, een tand door de lip, letsel aan vingers en tenen en tekenbeten. Wat verder goed is om te weten, is dat er geen aparte salarisschaal is voor de SOH’er; zij valt dus nog steeds onder de assistenteschaal. Het is belangrijk om hier van tevoren duidelijk over te communiceren en afspraken te maken.
Zijn er trainingen die je kan adviseren aan praktijken die dit gaan doen?
Wij kunnen Leerpunt KOEL aanbevelen – ook voor vervolgopleidingen.
Naam: Bernadette Lettink | Functie: Huisarts | Praktijk: Huisartsenpraktijk Boven Oost
“De assistente ziet op een vast dagdeel patiënten, wat leuk werk is voor haar en (hopelijk) een deel van het werk weghaalt bij de huisarts.”
Waarom hebben jullie ervoor gekozen een SOH’er in te zetten?
We werken binnen de praktijk niet met een officiële SOH’er, maar met een doktersassistent die we elke woensdagochtend inplannen om patiënten te zien. We hebben voor deze aanpak gekozen omdat het voor de assistent leuk werk is om te doen en omdat het hopelijk structureel een deel van het werk weghaalt bij de huisarts.
Hoe bevalt het?
We zijn pas drie maanden geleden begonnen met een spreekuur voor de assistent, en dan voorlopig nog alleen op woensdagochtend, dus we zitten nog in de opstartfase. Het is nog even zoeken, maar we denken zeker dat we op de goede weg zitten.
Hoe hebben jullie deze functie geïntroduceerd in de praktijk?
We roosteren structureel woensdagochtend vrij voor de assistent. Als patiënten bellen met vragen die onder haar takenpakket vallen, worden ze bij haar ingepland. Het is nog wel wennen voor patiënten en voor medewerkers dat afspraken nu op die manier gemaakt worden, en dat dus niet iedereen op elk moment van de dag bij een huisarts kan worden ingepland. Tenzij patiënten weliswaar onder het takenpakket van de assistent vallen maar niet kunnen op woensdagochtend. Dan plannen we hen alsnog bij de huisarts in.
Merken jullie effect van de inzet van deze functie en op welke manier?
Het is nog te vroeg om de effecten al te merken, maar we verwachten dat het meer rust in de praktijk oplevert. We hebben ervoor gekozen om een assistent op een andere manier in te zetten – in plaats van dat we een SOH’er aanhaken. Onze praktijk is namelijk relatief klein. Er is dus geen behoefte om zo’n groot deel van het spreekuur bij de huisarts weg te halen als een SOH’er zou doen. Een SOH’er inwerken zou in het begin ook een grote tijdsinvestering vragen, wat uiteindelijk voor deze praktijk niet zou opwegen tegen wat het dan oplevert. Voor grotere praktijken ligt dat waarschijnlijk anders. Bij ons zou de inzet van een praktijkmanager eerder een logische vervolgstap zijn in extra ondersteuning of taakherschikking. Daarmee wordt de praktijk ook ontlast, maar dan op niet-medisch gebied; bij ons is daar meer behoefte aan.
Voor de assistenten met een eigen spreekuur: wat voor een spreekuur doet de assistent?
Voor uitstrijkjes, oren uitspuiten, wondjes en hechtingen verwijderen plannen we patiënten in bij de assistent met eigen spreekuur.
SOH inzetten in de praktijk?
Heb je bij Meer Tijd Voor de Patiënt gekozen voor de interventie taakherschikking? Wij nemen contact op met alle ROHA-praktijken die voor deze interventie hebben gekozen. Tijdens dat gesprek vertellen we je meer. Als je nog niet hebt bepaald welke vorm van taakherschikking je wil inzetten, helpen we je bij die keuze.