Ondersteuning van de ROHA bij Meer Tijd voor de Patiënt
Tijdens de aanmelding voor MTVP (het ingediende praktijkplan van vorig jaar) heb je aan kunnen geven met welke interventies je aan de slag wilt gaan. Het kan zijn dat je keuzes zijn veranderd of je toch liever een andere interventie kiest. Op deze pagina vind je ons ondersteuningsaanbod en wat je moet doen om daarvan gebruik te maken.
Kernelement 1: Anders werken in de praktijk
Interventie 1
Administratielast verlagen door LEAN werken | Start
Georganiseerd door: ROHA en LHV
De interventie bestaat uit twee delen.
Deel 1: LEAN-basiscursus
Alle medewerkers in jouw praktijk gaan een LEAN-basiscursus volgen. Dit is op eigen kosten. Er zijn meerdere cursusdata beschikbaar.
Deel 2: LEAN-vervolgcursus
Na de LEAN-basiscursus volgt minimaal één praktijkmedewerker een LEAN-vervolgcursus: LEAN-coach of LEAN-werkplekmanagement 5S.
Wat moet je doen?
Voor een overzicht van de beschikbare data, stuur ons een mail naar mtvp@rohamsterdam.nl of houd deze pagina in de gaten!
Interventie 1
Administratielast verlagen door LEAN werken | Verdieping
Georganiseerd door: LHV
Jullie praktijk heeft al ervaring met LEAN werken. Als verdieping gaan alle medewerkers in de praktijk een training LEAN-procesanalyse volgen. Daarvoor komt een trainer van de LHV drie keer een dagdeel bij jullie langs op de praktijk. Deze training is op eigen kosten.
Wat moet je doen?
Je hoeft nog niets te doen. De LHV neemt binnenkort contact met jullie op om de trainingsdata in te plannen.
Interventie 2
Taakherschikking
Georganiseerd door: ROHA
Jouw praktijk gaat een vorm van taakherschikking implementeren. Bijvoorbeeld een Spreekuur Ondersteuner Huisarts, een POH Ouderen of een regiearts. Om je daarbij te helpen, zal een van onze experts advies geven tijdens een gesprek.
Wat moet je doen?
Heb je in het MTVP-praktijkplan al aangegeven met welke vorm van taakherschikking je aan de slag wil?
Neem dan contact op met de desbetreffende expert om een adviesgesprek in te plannen.
SOH | Naomi Lens naomi@huisartsenvrolikstraat.nl |
Regiearts | Sietse Wieringa c.h.s.wieringa@uva.nl |
POH-Ouderen | Martin Kuper mkuper@rohamsterdam.nl |
Praktijkmanager | Marcia Kester marcia@kerstercare.nl |
Physician Assistent | Karin Duiser k.duiser@huisartsencentrumpniel.nl |
Weet je nog niet met welke vorm van taakherschikking je aan de slag wil?
Bekijk de ervaringen van andere praktijken met de inzet van een regiearts, Spreekuur Ondersteuner Huisarts (SOH), praktijkmanager, POH-Ouderen en physician assistant (PA). Dit kan je helpen om een keuze te maken. Vervolgens kun je contact opnemen met de desbetreffende expert zoals in bovenstaand overzicht aangegeven.
Daarnaast adviseren we om het Skillmix instrument van Nivel in te zetten.
“Het Skillmix-instrument geeft huisartsenvoorzieningen allereerst inzicht in de eigen praktijk, namelijk in de functiesamenstelling (‘skillmix’), in ervaren arbeidsmarktknelpunten en in de verwachte zorgvraag die op hen afkomt. Hiertoe wordt de eigen huisartsenvoorziening in relatie gebracht met andere, vergelijkbare huisartsenvoorzieningen (‘benchmarken’). Vervolgens ondersteunt het instrument de huisartsenvoorziening bij het (gezamenlijk) verbeteren en oplossen van deze arbeidsmarktknelpunten, opdat de kwaliteit en toegankelijkheid van de huisartsenzorg in Nederland gewaarborgd blijven.”
Kijk voor meer informatie over deze tool op de website van Nivel.
Heb je hulp nodig bij het kiezen van een geschikte vorm? Neem dan contact op met Marcia Kester (marcia@kerstercare.nl).
Interventie 3
Regie op veelgebruikers
Georganiseerd door: ROHA
Jouw praktijk gaat veelgebruikers in kaart brengen en passende actie ondernemen. Om je daarbij te helpen, hebben we het stappenplan Regie op veelgebruikers gemaakt. Een van onze experts kan je advies geven tijdens een gesprek en – als dat gewenst is – ondersteunen bij de implementatie.
Wat moet je doen?
Voor het adviesgesprek kan je contact opnemen met Sandra Hendriks, huisarts bij praktijk Hendriks en Tempelman. Zij is telefonisch bereikbaar op dinsdag, woensdag en vrijdagmiddagen op 06-44456554 en per mail via hendrikstempelman@gmail.com.
Interventie 4
Inzet en optimalisatie van digitale zorg
Georganiseerd door: ROHA
Jouw praktijk gaat een vorm van digitale zorg implementeren en/of optimaliseren. Bijvoorbeeld een patiëntenportaal of beeldbellen. Om je daarbij te helpen, zal een van onze experts advies geven tijdens een gesprek en – als dat gewenst is – ondersteunen bij de implementatie.
Wat moet je doen?
Heb je in het MTVP-praktijkplan al aangegeven met welke vorm van digitale zorg je aan de slag wil?
Neem dan contact op met de desbetreffende expert om een adviesgesprek in te plannen.
Patiëntenportaal | Bettina Veerenbergh bettina.veerenbergh@outlook.com |
Beeldbellen | Margo Windhausen margowindhausen@hotmail.com |
Weet je nog niet met welke vorm van digitale zorg je aan de slag wil?
Bekijk alvast meer informatie waaronder de voordelen van beeldbellen en het patiëntenportaal. Spreekt één van deze interventies je aan? Neem dan contact op met de desbetreffende expert zoals hierboven aangegeven. Ben je er nog niet uit en wil je graag advies op maat over welke vorm van digitale zorg het best passend is voor jouw praktijk? Neem dan contact op met onze CMIO Mascha Bevers (mbevers@rohamsterdam.nl ), zij zal je begeleiden bij de keuze. Dit document kan worden gebruikt als voorbereiding op en leidraad tijdens het adviesgesprek.
Interventie 6
Anders triëren door middel van triage training
Het flexibel inzetten en inroosteren van de beschikbare spreekuurtijd is mogelijk als de triage hierop wordt aangepast. Een ervaren praktijkmanager heeft een document met handige tips over triëren en triagetrainingen opgesteld. Heb je na het lezen van dit document behoefte aan advies op maat voor jouw praktijk? Neem dan contact op met Lotte Ronner via lronner@rohamsterdam.nl.
Kernelement 2: Samenwerken met het netwerk in de wijk
Interventies 1 en 2
Welzijn op Recept en Samenwerking met het buurtteam
Georganiseerd door: ROHA
In het afgelopen jaar heb je de eerste stappen ondernomen in het optimaliseren van de samenwerking rondom Welzijn op Recept en de buurtteams. Het aankomende jaar ga je aan de slag met het opvolgen van de afspraken die zijn gemaakt.
Wat moet je doen?
Je gaat verder aan de slag met het verdiepen en optimaliseren van de samenwerking met Welzijn op Recept en de buurtteams. Als je in een wijkgroep zit, zal de coördinator van jouw wijkgroep hier een actieve rol in spelen.
Zit je niet in een wijkgroep? Dan wordt er binnenkort contact met je opgenomen om dit met je eigen praktijk op te pakken.
Interventie 3
Laagdrempelige eenmalige consultaties (meekijkconsult en intercollegiaal consult) via Huisarts+punt
Georganiseerd door: stedelijke werkgroep zorggroepen en Huisarts+punt
Jouw praktijk gaat anderhalvelijnszorg implementeren door eenmalige consultaties via Huisarts+punt te doen. Meer informatie over H+P kun je vinden op de website. Ook zal hier via de wijkgroepen aandacht aan worden besteed.
Wat moet je doen?
Schrijf je in voor de nieuwsbrief H+P om op de hoogte te blijven van de ontwikkelingen. Daarnaast zal dit onderwerp via de wijkgroepen aan bod komen. De coördinator van jouw wijkgroep zal hier een actieve rol in spelen.
Als je behoefte hebt aan meer uitleg over Huisarts+punt, dan kun je je na de zomer van 2024 aanmelden voor de scholing op 12 november. Bekijk de Save the date.
Kernelement 3: Het voeren van het goede gesprek
Interventie
Training of scholing over gespreksvoering
Georganiseerd door: ROHA
In het afgelopen jaar ben je (zelfstandig of via de wijkgroep) aan de slag geweest met het onderwerp ‘gespreksvoering’. Mogelijk heb je een training of scholing gevolgd, of ben je aanwezig geweest bij een verdiepende wijkgroepbijeenkomst. Het aankomende jaar ga je aan de slag met het opvolgen van het advies of het uitvoeren van vervolgafspraken die afgelopen jaar zijn opgesteld (denk aan een vervolgtraining of een verdieping met de praktijk over hoe invulling aan het behoud van de opgedane kennis kan worden gegeven).
Wat moet je doen?
Je gaat verder aan de slag met het verdiepen en optimaliseren van de opgedane kennis omtrent gespreksvoering. Als je in een wijkgroep zit, zal de coördinator van jouw wijkgroep hier een actieve rol in spelen.
Zit je niet in een wijkgroep? Dan wordt er binnenkort contact met je opgenomen om dit met je eigen praktijk op te pakken.
Kernelement 4: Uitbreiding van personele capaciteit
Interventie
Extra inzet van personeel
Georganiseerd door: ROHA
Jouw praktijk wil graag ondersteuning bij het uitbreiden van personele capaciteit. Afgelopen jaar is gebleken dat er vooral behoefte is aan extra inzet van vast personeel. Wegens de huidige krapte op de arbeidsmarkt, kunnen wij daar op dit moment helaas weinig ondersteuning bij aanbieden. Wij zijn in gesprek met de Amsterdamse Huisartsenalliantie hoe we hier mogelijk vervolg aan kunnen geven.
Wel is het mogelijk om jouw vacature met ons te delen zodat wij deze voor jullie kunnen verspreiden. Je kunt de vacature sturen naar communicatie@rohamsterdam.nl.
Daarnaast kun je denken aan inzet van tijdelijk personeel om de periode van de zoektocht naar vast personeel te overbruggen. De ROHA werkt samen met WaarneemAssistent en HMCC. Lees hier hoe huisarts Marga Zwaam de druk op de praktijk verlicht door het tijdelijk inzetten van een geneeskundestudent van WaarNeemAssistent. Lees hier het interview met Joep Schats (huisarts en bestuurslid ROHA) over zijn ervaring met het inzetten van HMCC. Ook kan het inzetten van een praktijkmanager uit onze praktijkmanagerspoule (neem hiervoor contact op met Frank Moust via fmoust@rohamsterdam.nl) of het BBL-werk/leertraject een interessante mogelijkheid zijn.