Keuzehulp MTVP interventies
Deze keuzehulp helpt je bij het vinden van passende interventies. Selecteer de onderwerpen die voor de praktijk relevant zijn en filter eventueel op een kernelement. Je ziet vervolgens onderaan de pagina een aanbod van interventies die passen bij jullie keuzes.
Selecteer de onderwerpen waarop jouw praktijk zich wil ontwikkelen
Tip: een beknopte selectie geeft gerichtere resultaten
Filter optioneel verder op een kernelement naar keuze (maximaal één keuze mogelijk)
Zie je minder dan 4 kernelementen? Dan zijn er geen interventies beschikbaar in de verborgen kernelementen o.b.v. selecties hierboven.
Aanbevolen interventies op basis van jouw selectie
Bij geen selectie worden alle interventies getoond
Interventie 1: Administratielast verlagen door LEAN werken
7 april 2025Kernelement 1: Anders werken in de praktijkStroomlijnen processen,Optimaliseren praktijkvoering,Verbeteren werkprocessen,Toepassen LEAN,Efficiënter werken,Herstructureren praktijkorganisatie,Beheren werkplekken
LEAN is in de basis een methodiek voor het optimaliseren van processen. Hierdoor verhoog je de efficiëntie van processen op de praktijk en hou je meer tijd over voor de patiënt.
0 Comments1 Minute
Interventie 2: Taakherschikking
27 mei 2025Kernelement 1: Anders werken in de praktijkStroomlijnen processen,Herstructureren werkzaamheden,Optimaliseren inzet,Efficiënter werken,Herverdelen taken,Doorvoeren taakherschikking
Door het inzetten van personeel op de juiste plek en hen in hun kracht te zetten, kun je zorgen voor meer werkplezier en een toegenomen patiënttevredenheid.
0 Comments1 Minute
Interventie 3: Regie op veelgebruikers
20 juni 2025Kernelement 1: Anders werken in de praktijkVersterken samenwerking,Begeleiden veeleisende patiënten,Herkennen psychische klachten,Begeleiden veelvragende patiënten,Verminderen telefoontjes,Gerichter verwijzen
Door het inzichtelijk maken van patiënten die veel contact hebben met de huisartspraktijk en hier passende ondersteuning op in te richten, kan de praktijk deze patiënt sneller doorverwijzen naar de juiste plek met als doel afname van (onnodige) contactmomenten met de praktijk.
0 Comments1 Minute
Interventie 4: Inzet en optimalisatie van digitale zorg
22 juni 2025Kernelement 1: Anders werken in de praktijkVersnellen digitalisering,(Activeren) patiëntenportaal,Uitvoeren e-consult,Verminderen telefoontjes,Inzetten AI,Gebruiken beeldbellen
Een goede implementatie van digitale zorg zoals het patiëntenportaal of videoconsulten (beeldbellen) kan tijdwinst voor de praktijk opleveren.
0 Comments1 Minute
Interventie 5: Flexibele consultduur via anders inroosteren
22 juni 2025Kernelement 1: Anders werken in de praktijk5-minutenconsulten,Implementeren fast-track spreekuren
Onder deze interventie verstaan we de aanpassing van de inrichting van spreekuurtijden.
0 Comments1 Minute
Interventie 6: Anders triëren door middel van triage training
11 juni 2025Kernelement 1: Anders werken in de praktijkVersterken triagevaardigheden,Verbeteren telefoongesprekken
Het flexibel inzetten en inroosteren van de beschikbare spreekuurtijd is mogelijk als de triage hierop wordt aangepast.
0 Comments1 Minute
Interventie 7: 3-gesprekken (patiënt, huisarts en bijvoorbeeld wijkverpleegkundige)
22 juni 2025Kernelement 1: Anders werken in de praktijkOplossingsgericht werken,Samenwerken,Verhelderen problemen
De interventie 3-gesprekken richt zich op het vergroten van de bewustwording van samen beslissen (shared decision making) onder zowel patiënten als zorgverleners.
0 Comments1 Minute
Interventie 8: Time-out verwijzingen
22 juni 2025Kernelement 1: Anders werken in de praktijkGerichter verwijzen
De interventie time-out verwijzingen betreft het inlassen van een timeout wanneer een huisarts twijfelt of een verwijzing zinvol is.
0 Comments1 Minute
Interventie 9: Implementeren van e-Health platforms voor patiënten
11 juni 2025Kernelement 1: Anders werken in de praktijkOndersteunen niet-medische zorg,Inzetten e-Health,Stimuleren preventiezorg,Bevorderen zelfmanagement,Herkennen psychische klachten,Versnellen digitalisering,Versterken zelfzorg
Deze interventie betreft het toepassen van digitale middelen in de zorg om de patiënt op afstand te kunnen ondersteunen.
0 Comments1 Minute
Interventie 1: Welzijn op Recept
22 juni 2025Kernelement 2: Samenwerken met het netwerk in de wijkHerkennen psychische klachten,Sociaal domein,Stimuleren wijkgerichte samenwerking,Versterken samenwerking,Ondersteunen niet-medische zorg,Uitbouwen netwerk
Door een optimale samenwerking in en met de wijk worden patiënten sneller voorzien van de juiste zorg op de juiste plek.
0 Comments1 Minute
Interventie 2: Samenwerking met het buurtteam
22 juni 2025Kernelement 2: Samenwerken met het netwerk in de wijkHerkennen psychische klachten,Sociaal domein,Stimuleren wijkgerichte samenwerking,Versterken samenwerking,Ondersteunen niet-medische zorg,Uitbouwen netwerk
Door een optimale samenwerking in en met de wijk worden patiënten sneller voorzien van de juiste zorg op de juiste plek.
0 Comments1 Minute
Interventie 3: Laagdrempelige eenmalige consultaties (meekijkconsult en intercollegiaal consult) via Huisartsen + punt.
22 juni 2025Kernelement 2: Samenwerken met het netwerk in de wijkOrganiseren meedenkconsult,1,5-lijnszorg,Aanvragen meekijkconsult,Geven van laagdrempelig advies
Bij Huisartsen+punt krijgen patiënten eenmalig een advies van een medisch specialist. Dit consult vindt plaats op verzoek van de huisarts en kan door middel van een meekijk- of meedenkconsult.
0 Comments1 Minute
Interventie 4: Aansluiting bij burgerinitiatieven
22 juni 2025Kernelement 2: Samenwerken met het netwerk in de wijkOndersteunen niet-medische zorg,Stimuleren lokale ondersteuning,Versterken samenwerking,Samenwerken
Het doorverwijzen van patiënten met niet-medische problemen naar initiatieven van burgers uit het gebied, functioneert als een interventie die de zelfredzaamheid van patiënten stimuleert.
0 Comments1 Minute
Interventie 5: MDO/casuïstiektafel met het sociaal domein, de tweede lijn en/of GGZ en/of wijkverpleging
11 juni 2025Kernelement 2: Samenwerken met het netwerk in de wijkVersterken triagevaardigheden,Uitbouwen netwerk,Versterken samenwerking,Sociaal domein
De interventie MDO/casuïstiektafel brengt zorgverleners uit verschillende domeinen samen om casuïstiek te bespreken, optimale triage te bevorderen en elkaars netwerk en expertise beter te benutten ten behoeve van de patiëntenzorg.
0 Comments1 Minute
Kernelement 3: Het voeren van het goede gesprek
22 juni 2025Kernelement 3: Het voeren van het goede gesprekGebruiken gespreksmodellen,Verhelderen problemen,Persoonsgericht werken,Anders luisteren,Omgaan met agressie,Oplossingsgericht werken,Stimuleren positieve gezondheid,Verbeteren gespreksvoering
De interventie training rondom gespreksvoering richt zich op het doorvragen en het gesprek breder trekken dan waar de patiënt in eerste instantie voor komt.
0 Comments1 Minute
Kernelement 4: Uitbreiding van personele capaciteit
22 juni 2025Kernelement 4: Uitbreiding van personele capaciteitInzetten personeel,BBL-werk/leertraject inzetten,Aanpakken personeelstekort,Gebruiken van praktijkmanagerspoule,Inzetten van ANIOS
Extra personele capaciteit gaat om de brede inzet van personeel die nodig is om daadwerkelijk meer tijd in de spreekkamer te kunnen creëren.
0 Comments1 Minute
Keuzehulp MTVP interventies
Wegens de lengte van de keuzehulp is deze enkel beschikbaar op een computer.