Regie op veelgebruikers
Inhoud interventie – beschrijving aanpak
De praktijk:
- brengt in kaart welke patiënt ‘veelgebruiker’ of ‘veelvrager’ is;
- zet een miniteam op (HA, POH-GGZ/POH-S, DA) gericht op de problematiek van deze patiëntgroep en stemt taakverdeling af;
- maakt werkafspraken over passende ondersteuning bij de doelgroep;
- richt multidisciplinaire samenwerking in.
Ondersteuning vanuit ROHA bij:
- instructie hoe veelgebruikers in kaart worden gebracht (uit VIPlive);
- format plan van aanpak voor implementatie miniteam;
- delen van tips over het opzetten en implementeren van een miniteam en multidisciplinaire samenwerking.
Wat levert deze interventie op?
Door het inzichtelijk maken van patiënten die veel contact hebben met de huisartspraktijk en hier passende ondersteuning op in te richten, kan de praktijk deze patiënt sneller doorverwijzen naar de juiste plek met als doel afname van (onnodige) contactmomenten met de praktijk.
Deze ‘stereotypen’ maken veel gebruik van zorg en ondersteuning. Bekijk ook eens de ‘beter-niet-doen’-aanbevelingen uit de NHG-richtlijnen.
Succesverhalen: Regie op veelgebruikers