Fundusonderzoek

Fundusonderzoek in het zorgprogramma Diabetes Mellitus (DM)

Bij een fundusonderzoek wordt per oog een foto gemaakt van het netvlies. Fundusonderzoek is belangrijk voor mensen met diabetes mellitus omdat deze ziekte schade kan veroorzaken aan bloedvaatjes in het netvlies. Daarom is fundusonderzoek onderdeel van het DM-protocol.

Fundusonderzoek gaat niet ten koste van het eigen risico van de patiënt.

Fundusleveranciers

De ROHA heeft ketenzorgafspraken met fundusleverancier SALT/OLVG-Lab en de oogpoli van het BovenIJ ziekenhuis. Je kunt fundusonderzoek aanvragen op de volgende locaties:

  • BovenIJ ziekenhuis, Statenjachtstraat 1
  • BovenIJ ziekenhuis, locatie Waterlandplein, Beverwijkstraat 9c
  • OLVG Locatie Spuistraat, Spuistraat 239
  • SALT, Gezondheidscentrum Osdorp, Wolbrantskerkweg 72
  • SALT, Diagnostisch Centrum Flevopoort, Kramatplantsoen 101
  • SALT, Huisartspraktijk Liefeld (oude poli SLZ), Louwesweg 6
  • SALT, Medisch Centrum Ganzenhoef, Bijlmerdreef 1169

Wanneer plan je een fundusonderzoek?

Na diagnose
Plan het eerste fundusonderzoek binnen drie maanden na de diagnose DM2.

Tussentijds
Plan in de volgende gevallen een tussentijds fundusonderzoek:

  • De patiënt heeft retinopathie in beide ogen of een visusbedreigende lokalisatie.
  • De bloedglucoseregulatie van de patiënt verbetert te snel (bij HbA1c >86mmol/mol).
  • De patiënt start met insuline en heeft pre-existente retinopathie.
  • De patiënt is minder dan drie maanden geleden gestart met insulinetherapie en heeft langer dan een jaar geleden een fundusonderzoek of controle door de oogarts gehad.

Jaarlijks
Plan in de volgende gevallen jaarlijks een fundusonderzoek:

  • De patiënt heeft lichte retinopathie.
  • De patiënt heeft hypertensie, nefropathie of is slecht ingesteld.
  • De patiënt heeft een migratieachtergrond.

Na twee jaar en daarna elke drie jaar
Plan voor patiënten zonder retinopathie met twee goede fundusfoto’s de volgende fundusonderzoeken:

  • twee jaar na diagnose
  • vervolgens elke drie jaar als er geen bijzonderheden zijn

Geen controle nodig
Bij patiënten ouder dan 80 zonder DRP hoeft geen fundusonderzoek plaats te vinden.

Wanneer plannen?
Plan fundusafspraken zo veel mogelijk in de eerste helft van het jaar vanwege vakanties.

Verwijzen voor fundusonderzoek

Controleer wie verantwoordelijk is
Controleer bij alle patiënten in het zorgprogramma DM wie verantwoordelijk is voor het fundusonderzoek. Is de oogarts verantwoordelijk? Verwerk dan de uitslag van de specialistenbrief in cKIS van Caresharing onder het tabblad ‘fundus’. Maak bij kwetsbare ouderen zonder DRP, die geen fundusonderzoek hoeven te krijgen, een aantekening onder ‘reden geen registratie’. Lees hiervoor ook de pagina van Caresharing over hoe je de verantwoordelijke voor de fundus wijzigt.

Verwijzen
Je kunt patiënten sinds 1 juni 2023 verwijzen naar een fundusleverancier via ZorgDomein. Zo verwijs je naar een fundusleverancier via ZorgDomein:

Voor stadsdeel Noord: verwijzen naar BovenIJ

  1. Kies in ZorgDomein voor de optie ‘Regulier fundus screening’.
  2. Vermeld dat het om ROHA ketenzorg DM gaat. Bij de vragen hoef je alleen ‘sinds wanneer DM type 2’ in te vullen.
  3. Vermeld altijd de locatie (Waterlandplein of BovenIJ ziekenhuis). Als je dit niet doet, krijgt de patiënt een afspraak op het verkeerde spreekuur.

Klik op het stroomschema om te zien hoe verwijzen naar BovenIJ voor fundusonderzoek werkt:

 

Voor alle andere stadsdelen: verwijzen naar SALT

Voor alle andere stadsdelen: verwijzen naar SALT

  1. Kies in ZorgDomein (gekoppeld aan episode T90.02) voor Zorgvraag selecteren > Diagnostiek > Functieonderzoek > Diagnostiek Fundusfoto SALT
  2. Vermeld dat het om ROHA ketenzorg DM gaat. Bij de vragen hoef je alleen in te vullen sinds wanneer DM type 2.
  3. Via de website www.salt.nl plan je een afspraak in met het aanvraagnummer beginnend met ZD (vanuit Zorgdomein). Je moet een mailadres ingeven. Als je geen e-mailadres van de patiënt hebt, kan je je eigen e-mailadres gebruiken.
  4. Bij geen internet kan je nog steeds telefonisch een afspraak maken. Deze kan de patiënt wijzigen via het nummer op de bevestiging van Zorgdomein. Belt de patiënt niet zelf, dan belt SALT na drie dagen de patiënt.

Klik op het stroomschema om te zien hoe verwijzen naar SALT voor fundusonderzoek en het verwerken van uitslagen werkt:

  

Verwijzen naar de oogarts

Verwijs in de volgende gevallen patiënten voor een funduscontrole naar de oogarts:

  • De patiënt heeft bekende retinopathie.
  • Een fundusfoto is niet te beoordelen, bijvoorbeeld vanwege een cataract.
  • De patiënt ziet plotseling slechter of diens beeld wordt vervormd (metamorfopsie).
  • De patiënt heeft een andere oogziekte.

Bij vastgestelde retinopathie is het reguleren van de bloeddruk de belangrijkste maatregel om progressie te voorkomen. De streefwaarde wordt dan 130 in plaats van 140 systolisch.

Uitslagen van de oogarts moet je handmatig in het HIS toevoegen. In het stroomschema zie je hoe je dit doet.

Ontvang je de fundusuitslag per post?

Ontvang je de fundusuitslag per post en niet per edifact, geef het dan even door aan Melanie Uijtendaal via muytendaal@rohamsterdam.nl. Het komt namelijk soms voor dat er een vinkje niet aanstaat bij de praktijk in het systeem van het SALT.

Tips

Tips om ervoor te zorgen dat patiënten die fundusonderzoek nodig hebben, ook daadwerkelijk een afspraak krijgen.

Tip 1. Geef de patiënt instructies op papier mee

Maak je tijdens het spreekuur een verwijzing voor fundusonderzoek aan? Print de verwijzing van ZorgDomein uit en geef het mee aan de patiënt. Leg de patiënt uit dat die zelf naar SALT moet bellen voor een afspraak, en omcirkel het telefoonnummer van SALT op de verwijzingsbrief.

Tip 2. Maak de afspraak samen tijdens het spreekuur

Voor sommige patiënten is het misschien lastig om zelf naar SALT te bellen. Heb je de indruk dat een patiënt hier moeite mee heeft? Dan is het beter om tijdens het gesprek met de patiënt meteen naar SALT te bellen om een afspraak te maken. Laat je patiënt de afspraak noteren op de verwijzing en in de agenda of telefoon.

Tip 3. Vraag de mantelzorger om een afspraak te maken

Heb je een minder zelfredzame patiënt die met een mantelzorger naar het spreekuur komt? Vraag dan de mantelzorger om de afspraak bij SALT te maken voor het fundusonderzoek.

Tip 4. Controleer of het telefoonnummer van de patiënt goed in het HIS staat

Als een patiënt drie dagen nadat de verwijzing is aangemaakt nog geen afspraak heeft gemaakt, probeert SALT de patiënt zelf te bellen. In de praktijk blijkt dat veel telefoonnummers ontbreken of onjuist zijn. Controleer dus altijd als je een verwijzing aanmaakt of het telefoonnummer van de patiënt goed in het HIS staat.

Vragen?

Heb je vragen of kun je geen fundusonderzoek meer inplannen? Neem dan contact op met Melanie Uytendaal of Sandra van Strijp.