ROHA nieuwsbrief
Wil je op de hoogte blijven van onder meer scholing, praktijkondersteuning en zorgprogramma’s van de ROHA? Meld je aan voor onze tweewekelijkse nieuwsbrief!
Wil je op de hoogte blijven van onder meer scholing, praktijkondersteuning en zorgprogramma’s van de ROHA? Meld je aan voor onze tweewekelijkse nieuwsbrief!
Wij gebruiken cookies om de gebruikerservaring te verbeteren. Lees hierover meer in onze privacyverklaring.
Door het inzetten van personeel op de juiste plek en hen in hun kracht te zetten, kun je zorgen voor meer werkplezier en een toegenomen patiënttevredenheid. Op de website van Stichting KOH kun je veel informatie over Taakherschikking op de huisartsenpraktijk vinden. Bij het herschikken van taken valt te denken aan het inzetten van o.a. een Spreekuur Ondersteuner Huisarts (SOH), POH-Ouderen, Physician Assistent (PA), Praktijkmanager of Regiearts. Meer informatie en voorbeelden vind je via onderstaande linkjes, of raak geïnspireerd door goede voorbeelden van onze ROHA-praktijken.
Lijkt deze interventie jou wel wat maar weet je nog niet welke vorm van taakherschikking je moet kiezen? Bekijk dan eens de bovenstaande voorbeelden of raadpleeg het Skillmix instrument van Nivel.
“Het Skillmix-instrument geeft huisartsenvoorzieningen allereerst inzicht in de eigen praktijk, namelijk in de functiesamenstelling (‘skillmix’), in ervaren arbeidsmarktknelpunten en in de verwachte zorgvraag die op hen afkomt. Hiertoe wordt de eigen huisartsenvoorziening in relatie gebracht met andere, vergelijkbare huisartsenvoorzieningen (‘benchmarken’). Vervolgens ondersteunt het instrument de huisartsenvoorziening bij het (gezamenlijk) verbeteren en oplossen van deze arbeidsmarktknelpunten, opdat de kwaliteit en toegankelijkheid van de huisartsenzorg in Nederland gewaarborgd blijven.”
Toch liever persoonlijk advies over het kiezen van een geschikte vorm? Neem dan contact op met Marcia Kester (marcia@kerstercare.nl).
Spreekt één van bovenstaande vormen van taakherschikking jou aan en zou je meer informatie of advies willen over hoe je deze kunt implementeren op jouw praktijk? Neem dan contact op met de desbetreffende praktijkmedewerker, zoals in onderstaand overzicht aangegeven, om een adviesgesprek in te plannen.
SOH
Naomi Lens
naomi@huisartsenvrolikstraat.nl
Regiearts
Sietse Wieringa
c.h.s.wieringa@uva.nl
POH-Ouderen
Martin Kuper
mkuper@rohamsterdam.nl
Praktijkmanager
Marcia Kester
marcia@kerstercare.nl
Physician Assistent
Karin Duiser
k.duiser@huisartsencentrumpniel.nl
LEAN is in de basis een methodiek voor het optimaliseren van processen. Hierdoor verhoog je de efficiëntie van processen op de praktijk en hou je meer tijd over voor de patiënt.
Benieuwd naar ervaringen van ROHA-praktijken die je voorgingen? Je vindt ze hier.
De LHV biedt verschillende cursussen aan. Praktijken die nog geen ervaring met LEAN werken hebben, kunnen eerst een LEAN basistraining volgen. Daarna kan een vervolgcursus gekozen worden, zoals LEAN coach of LEAN werkplekmanagement. Praktijken die nog meer verdieping in LEAN werken willen, kunnen de training LEAN procesanalyse volgen.