Zet je in voor patiënten van de Amsterdamse huisartsenzorg: word lid van onze cliëntenraad

8 mei 2023

Samen vertegenwoordigen de ROHA en Huisartsenposten Amsterdam (HpA) een groot deel van de huisartsenzorg in de hoofdstad. Met onze gezamenlijke cliëntenraad zorgen we ervoor dat patiënten een stem hebben in ons beleid. Wil jij namens Amsterdamse patiënten meepraten en meebeslissen over de koers van deze dynamische zorgorganisaties? Solliciteer dan voor de cliëntenraad.

Belang van de patiënt staat centraal

Als lid van de cliëntenraad kun jij er mede voor zorgen dat het perspectief van de patiënt steeds wordt meegenomen in het beleid van Huisartsenposten Amsterdam en de ROHA. De cliëntenraad geeft gevraagd en ongevraagd advies over onderwerpen die raken aan de directe zorg voor patiënten en de kwaliteit daarvan. Daarmee helpt de cliëntenraad ook om binnen HpA en de ROHA het bewustzijn te vergroten over de mensen voor wie we het allemaal doen.

‘Juist nu de kwaliteit van de huisartsenzorg zo onder druk staat is het goed om als cliëntenraad mee te kijken naar de actuele ontwikkelingen. Zo kan ik een bijdrage leveren aan blijvend goede eerstelijnszorg voor alle Amsterdammers.’ – Sylvia de Roos, lid cliëntenraad

Drie nieuwe leden gezocht

De cliëntenraad van HpA en de ROHA bestaat nu uit vier leden, en wil dat aantal graag uitbreiden naar zeven. Herken jij jezelf in het onderstaande profiel? Dan horen we graag je van je!

  • Je draagt de (acute) huisartsenzorg een warm hart toe
  • Je vindt het belangrijk om de positie van patiënten te versterken
  • Je hebt interesse in beleid over gezondheidsvraagstukken
  • Je hebt goede communicatieve en schriftelijke vaardigheden
  • Je vindt het leuk om samen te werken
  • Je hebt gevoel voor bestuurlijke verhoudingen
  • Je bent flexibel 8 tot 12 uur per maand beschikbaar
  • Je woont in de regio Amsterdam

Meepraten over integrale spoedposten en patiëntenfeedback

Wat komt er zoal voorbij in de cliëntenraad? Voor Huisartsenposten Amsterdam werd de raad onlangs betrokken bij de ontwikkeling van integrale spoedposten, waarbij een huisartsenpost een ingang en faciliteiten deelt met de spoedeisende hulp. Momenteel adviseert de raad onder meer over een onderzoek van de ROHA over patiëntenfeedback. Daarbij komen vragen aan de orde als: hoe kun je die feedback goed ophalen, welke vragen moet je stellen en welke onderzoeksmethoden kun je het beste inzetten?


Vier redenen om lid te worden van de cliëntenraad

  1. Je helpt Huisartsenposten Amsterdam en de ROHA om nog patiëntgerichter te werken.
  2. Je doet interessant vrijwilligerswerk in een werkveld dat volop in beweging is.
  3. Je krijgt de kans om vorm te geven aan de medezeggenschap van een jonge, recent opgerichte cliëntenraad.
  4. Je ontvangt een redelijke vrijwilligersvergoeding.

Wil jij een verschil maken voor patiënten in de eerstelijnszorg?

Solliciteer dan voor de cliëntenraad door vóór 19 juni je CV en een korte motivatie te mailen naar Annette André de la Porte, ambtelijk secretaris: aandredelaporte@rohamsterdam.nl.

Heb je vragen?

Neem dan contact op met Rob Jonquière, voorzitter van de cliëntenraad:
robjonquiere@kpnplanet.nl
06 53 64 75 85


Dagelijks Bestuur Amsterdamse Huisartsenalliantie stelt zich voor

Het Dagelijks Bestuur van de Amsterdamse Huisartsenalliantie (AHa) is sinds 1 april…

Nut en noodzaak van de Amsterdamse Huisartsenalliantie

In de eerste nieuwsbrief van 2023 geeft de Amsterdamse Huisartsenalliantie (AHa) het…

Nieuwsbrief Amsterdamse Huisartsenalliantie in het teken van de GGZ

De Amsterdamse Huisartsenalliantie (AHa) licht in de laatste nieuwsbrief van 2022 het…

Meer nieuws