Hoe digitaal toegankelijk is jouw praktijk?

15 januari 2025

Wie afgelopen juni bij de ROHA Conferentie was, weet het misschien nog: dagvoorzitter Michiel Peereboom nam op humoristische wijze de websites van ROHA-praktijken onder de loep. Soms best confronterend; niet alle websites bleken even duidelijk.

Hoe zorg je er nu voor dat jouw praktijk en de digitale middelen (zoals website, patiëntenportaal of wachtkamerscherm) duidelijk en toegankelijk zijn, juíst ook voor mensen die moeite hebben met digitale middelen?

Praktijkcheck digitale toegankelijkheid

Je zou eens kunnen stilstaan bij de volgende vragen:

  • Hoe kan ik mijn website duidelijker maken voor patiënten die moeite hebben met lezen en schrijven en computers?
  • Wat kan ik doen als patiënten hulp nodig hebben bij digitale zorg?
  • Hoe weten meer patiënten van de mogelijkheden van ons portaal?
  • Hoe toegankelijk en duidelijk is ons portaal?
  • Wat kan ik doen aan begrijpelijke taal in het digitale dossier?

Wil je hulp bij het krijgen van antwoorden op bovenstaande vragen en adviezen voor verbetering? Je kan een praktijkcheck digitale toegankelijkheid in de huisartsenpraktijk laten uitvoeren door Pharos. Pharos bekijkt dan samen met een ervaringsdeskundige hoe digitaal toegankelijk jouw praktijk is voor laaggeletterden en minder digivaardige patiënten.

Doe de portaalquiz

Pharos ontwikkelde daarnaast samen met ervaringsdeskundigen de Portaalquiz. Test je kennis en vaardigheid om onduidelijke onderdelen in een zorgportaal te herkennen. Zo kan je zien wat er in jouw patiëntenportaal nog kan verbeteren.

Kleine aanpassingen, grote impact

Michelle Pfeiffer, lid van de cliëntenraad van de ROHA/HpA met de focus op digitalisering, ziet nog veel kansen als het gaat om digitale toegankelijkheid: “Het is belangrijk dat de websites en patiëntenportalen gebruiksvriendelijk en toegankelijk zijn voor iedereen. Toegang tot de juiste informatie op het juiste moment, zoals inzicht in labuitslagen, is essentieel voor zelfmanagement en zelfregie. Helaas is dit nog niet altijd vanzelfsprekend. Daarom moedigen wij huisartsenpraktijken aan om de praktijkcheck en de portaalquiz voor digitale toegankelijkheid te overwegen.”

De cliëntenraad raadt ook aan om een link naar de Helpdesk Digitale Zorg en Moet Ik Naar De Dokter (MIND) op de website te plaatsen: “De helpdesk ondersteunt patiënten laagdrempelig met hulp en informatie over digitale zorg. Daarnaast helpt MIND om de toegankelijkheid voor anderstaligen te vergroten. MIND is in negen talen beschikbaar,” aldus Michelle.

Zo kunnen kleine aanpassingen in de digitale toegankelijkheid al een groot verschil maken!

De cliëntenraad van de ROHA en HpA zoekt nieuwe leden. Wil jij namens Amsterdamse patiënten meepraten en meebeslissen over de koers van deze dynamische zorgorganisaties? Of ken je iemand die hiervoor geschikt is? Solliciteer dan door je cv en een korte motivatie te mailen naar Annette André de la Porte, ambtelijk secretaris: aandredelaporte@rohamsterdam.nl


Digitale triage en efficiënter zorgvragen afhandelen: Huisartsenpraktijk UvA onderzoekt de mogelijkheden

Hoe kunnen digitale tools helpen om de grote hoeveelheid binnenkomende zorgvragen zo…

Handig voor in de praktijk: samenvattingskaarten astma en COPD

De belangrijkste punten uit de NHG-richtlijnen voor zorg aan astma- en COPD-patiënten…

Atriumfibrilleren in Amsterdam: de laatste inzichten en ervaringen uit de praktijk

Op donderdag 28 november word je meegenomen in de nieuwe standaard Atriumfibrilleren, de…

Meer nieuws