Deze praktijken zetten in op hun digitale zorg
26 maart 2024
Een van de interventies binnen het programma Meer Tijd Voor de Patiënt (MTVP) is de inzet en optimalisatie van digitale zorg. Want het starten met en implementeren van digitale zorg heeft soms wat voeten in de aarde. Daardoor maken veel praktijken er nog niet optimaal gebruik van. Wat jammer is, want het kan zoveel opleveren!
De afgelopen maanden zijn diverse praktijken gestart met de implementatie of optimalisatie van hun digitale zorg binnen MTVP. Bijvoorbeeld een patiëntenportaal of beeldbellen. Ze hebben van onze experts advies gekregen tijdens een gesprek en, als ze dat wilden, ondersteuning gekregen bij de implementatie. Benieuwd naar wat dit hun tot nu toe al heeft opgeleverd? Lees hieronder hun succesverhalen!
“Nu merken we de tijdswinst die alle inspanningen hebben opgeleverd”
“Wij hebben een coassistent gevraagd ons op weg te helpen met het verhogen van het aantal gebruikers van ons patiëntenportaal. Hij heeft twee keer een mailing naar alle patiënten verstuurd en de nieuwe aanmeldingen die dit opleverde verwerkt. Verder hebben we promotiemateriaal in de praktijk hangen, benoemen wij het portaal in het telefonische welkomstbandje en hebben we de inspreekmogelijkheid voor herhaalrecepten stopgezet. Dit heeft enorm geholpen! Ook worden patiënten via het inschrijfformulier en onze praktijkwebsites op het portaal gewezen. Het is belangrijk om het portaal onder de aandacht te blijven brengen tijdens elk telefonisch en fysiek contact met patiënten.
We hebben echt wel de nodige tijd moeten investeren tijdens de start, maar hebben de inzet van het portaal dan ook aangevlogen als een project. En je weet dat alle projecten in het begin tijd kosten, dus daar hielden we rekening mee. Nu merken we de tijdwinst die het heeft opgeleverd. Met name de telefoontjes voor het inplannen of verzetten van afspraken zijn afgenomen. En we zijn veel minder tijd kwijt aan het opschonen van de mailbox, omdat foto’s en vragen van patiënten naar het HIS zijn verplaatst.” Marjan Kruijer van huisartsenpraktijk Kruijer en Jasper Molkenboer van huisartsenpraktijk Molkenboer.
“Het voelt rustiger in de praktijk”
“In het begin kostte het opzetten en inrichten van het beeldbellen wat tijd, maar dat is met alles zo. Wat het belangrijkste is, is dat ik deze tijd al in veelvoud heb teruggewonnen. Het voelt rustiger in de praktijk, vooral aan de balie en telefoon bij de assistenten.
Wij hebben een heel diverse populatie, maar zien dat met name expats, hoogopgeleiden en jongvolwassenen behoefte hebben aan beeldbellen en dit inplannen via het portaal. Dit geeft een tijdswinst die weer gebruikt wordt voor fysieke consulten met ouderen. Omdat vooral hoogopgeleiden of jongeren een beeldbelconsult aanvragen, gebeurt het bijna niet dat we de triage door een assistent hebben gemist. Deze doelgroep kan redelijk goed zelf inschatten of een beeldbelconsult handig is voor de hulpvraag die zij hebben. Bijvoorbeeld het bespreken van een testuitslag of lichamelijke klachten.” Ali Akyuz van Huisartsenpraktijk Admiralengracht.
“We krijgen nu veel minder telefoontjes binnen”
“Wij hebben ondersteuning van de ROHA gekregen voor het verbeteren van onze digitale zorg. Zo hebben we de tekst op de website over e-consulten aangepast: er staat nu duidelijker wat wel en niet de bedoeling is. Ook staat nu bovenaan op de website de manieren waarop mensen digitaal contact kunnen opnemen, zodat ze daar sneller op klikken. Dit zorgt ervoor dat we veel minder telefoontjes binnenkrijgen. Ook op het telefoonbandje noemen we de digitale mogelijkheden voor contact als eerste. Het zijn kleine dingen, maar ze leveren al veel op!” Odilia Ubbens van praktijk Ubbens en Statius Muller.
cBoards ouderenzorg uitgebreid met onderdelen palliatieve zorg
Het platform cBoards is in ontwikkeling om multidisciplinaire samenwerking in de zorg…
Mantelaar: Ondersteuning en ADL-zorg om overbelasting van mantelzorgers te voorkomen
In Nederland raakt 10% van de mantelzorgers overbelast. De gevolgen van uitval voor zowel…
Helpdesk Digitale Zorg is er voor je patiënt
Veel patiënten wíllen wel gebruik maken van de mogelijkheden die digitale zorg hen biedt,…