Bedankt voor jullie feedback!
Het feedbackformulier is inmiddels gesloten. Ruim 40% van de deelnemers heeft ons enorm waardevolle feedback gegeven over de ROHA Conferentie 2024.
Bedankt voor je komst!
Met vriendelijke groet,
De ROHA
Het feedbackformulier is inmiddels gesloten. Ruim 40% van de deelnemers heeft ons enorm waardevolle feedback gegeven over de ROHA Conferentie 2024.
Bedankt voor je komst!
Met vriendelijke groet,
De ROHA
Wij gebruiken cookies om de gebruikerservaring te verbeteren. Lees hierover meer in onze privacyverklaring.
De interventie Multidisciplinair overleg (MDO)/casuïstiektafel met het sociaal domein, de tweede lijn, de GGZ en de wijkverpleging richt zich op het bespreken van casuïstiek en optimale triagering en op netwerkvorming waardoor sleutelfiguren in de zorgverlening elkaar kennen en makkelijker gebruik maken van elkaars kennis en netwerk. Het overleg moet in het belang zijn van de behandeling of het systeem rondom de specifieke patiënt. Hierbij is er sprake van interactie en direct wederkerig overleg tussen de behandelaren. Het resultaat van het overleg wordt vastgelegd in het patiëntendossier.
Bron: Leidraad MTVP van de LHV
Bespreek in de praktijk voor welke patiënten het nuttig zou zijn om een casuïstiektafel te organiseren. Dit kunnen bijvoorbeeld patiënten in een verzorgingshuis zijn, waarvoor terugkerende overleggen met de verpleging, geriater en apotheker gewenst zijn.
Ook kun je denken aan het organiseren van terugkerende bijeenkomsten met verschillende organisaties om samenwerking in de wijk rondom een specifiek thema zoals ‘ondersteuning bij digitale zorg’ te verbeteren. Raak hier geïnspireerd: Digitale zorg voor iedereen door betere samenwerking in de wijk – ROHA
Het doorverwijzen van patiënten met niet-medische problemen naar initiatieven van burgers uit het gebied, functioneert als een interventie die de zelfredzaamheid van patiënten stimuleert. Burgerinitiatieven hebben als doel om patiënten met niet-medische problemen– en soms ook andere doelgroepen– zo lang mogelijk in hun vertrouwde omgeving te laten wonen. De initiatiefnemers zijn vaak mensen die hun directe leefomgeving willen verbeteren.
Bron: Leidraad MTVP van de LHV
Zoek uit welke burgerinitiatieven er in jouw wijk zijn. Dit kun je doen door in gesprek te gaan met patiënten of bijvoorbeeld de buurtteammedewerkers (hier vind je wie dit zijn). Meestal beginnen deze initiatieven met het aanbieden van (onderlinge) diensten zoals vervoer, hulp aan huis, onderhoud en huishoudelijke hulp en koffie en bezoekmomenten. De initiatieven beginnen vaak klein maar kunnen in samenwerking met professionals uitbreiden naar intensievere zorg. In afstemming met burgers en/of buurtteammedewerkers kun je andere patiënten naar dit aanbod verwijzen.
Bij Huisarts+punt krijgen patiënten eenmalig een advies van een medisch specialist. Dit consult vindt plaats op verzoek van de huisarts en kan door middel van een meekijk- of meedenkconsult. Na het consult geeft de specialist een advies aan de patiënt en huisarts over het verdere beleid, therapie of een ander gewenst vervolgtraject. De huisarts blijft hoofdbehandelaar. Meer informatie kun je vinden op de website van H+P.
Schrijf je in voor de nieuwsbrief H+P om op de hoogte te blijven van de ontwikkelingen. Daarnaast zal dit onderwerp via de wijkgroepen aan bod komen. De coördinator van jouw wijkgroep zal hier een actieve rol in spelen.
Door een optimale samenwerking in en met de wijk worden patiënten sneller voorzien van de juiste zorg op de juiste plek. In Amsterdam pleiten we daarom voor optimalisering van de bestaande structuren (Welzijn op Recept en Buurtteams).
Neem een voorbeeld aan onze huisartsen Lieke en Lenneke: Een bloemetje voor Huisartsen Om de Hoek in Noord – De Sociale Maatschap
Meer informatie en ervaringsverhalen vind je op het Landelijke kennisnetwerk Welzijn op recept en op de website van Buurtteam Amsterdam.
In de wijkgroepen wordt aandacht besteed aan (het optimaliseren van) de samenwerking met Welzijn op Recept en de buurtteams. Als je in een wijkgroep zit, zal de coördinator van jouw wijkgroep hier een actieve rol in spelen.
Zit je niet in een wijkgroep?
Dan kan je zelf contact opnemen met de samenwerkingspartners in jouw wijk. Je kan de buurtteams vinden op: Vind uw buurtteam – Buurtteams. Voor welzijn op recept kan je de welzijnscoaches hier vinden. Ga in gesprek met de betrokkenen uit jouw wijk, nodig ze bijvoorbeeld een keer uit bij een MDO, of informeel op de koffie. Maak afspraken over de manier van verwijzen naar elkaar en over het behouden en onderhouden van de gemaakte samenwerkingsafspraken. Zo kun je denken aan het inplannen van regelmatige overleggen of bezoeken of het inplannen van een regelmatig ‘complexe gevallen overleg’.
Door een optimale samenwerking in en met de wijk worden patiënten sneller voorzien van de juiste zorg op de juiste plek. In Amsterdam pleiten we daarom voor optimalisering van de bestaande structuren (Welzijn op Recept en Buurtteams).
Neem een voorbeeld aan onze huisartsen Lieke en Lenneke: Een bloemetje voor Huisartsen Om de Hoek in Noord – De Sociale Maatschap
Meer informatie en ervaringsverhalen vind je op het Landelijke kennisnetwerk Welzijn op recept en op de website van Buurtteam Amsterdam.
In de wijkgroepen wordt aandacht besteed aan (het optimaliseren van) de samenwerking met Welzijn op Recept en de buurtteams. Als je in een wijkgroep zit, zal de coördinator van jouw wijkgroep hier een actieve rol in spelen.
Zit je niet in een wijkgroep?
Dan kan je zelf contact opnemen met de samenwerkingspartners in jouw wijk. Je kan de buurtteams vinden op: Vind uw buurtteam – Buurtteams. Voor welzijn op recept kan je de welzijnscoaches hier vinden. Ga in gesprek met de betrokkenen uit jouw wijk, nodig ze bijvoorbeeld een keer uit bij een MDO, of informeel op de koffie. Maak afspraken over de manier van verwijzen naar elkaar en over het behouden en onderhouden van de gemaakte samenwerkingsafspraken. Zo kun je denken aan het inplannen van regelmatige overleggen of bezoeken of het inplannen van een regelmatig ‘complexe gevallen overleg’.
Deze interventie betreft het toepassen van digitale middelen in de zorg om de patiënt op afstand te kunnen ondersteunen. Door de inzet van e-Health worden patiënten op afstand ondersteund in hun eigen omgeving. Het gebruik van e-Health platforms draagt bij aan de verschuiving naar meer eigen regie naar de patiënt. ‘Minddistrict’ is een voorbeeld van een e-Health platform. Deze e-Health catalogus bestaat uit verscheidene modules, dagboeken en vragenlijsten die ingezet kunnen worden bij behandeling en/of begeleiding.
Bron: Leidraad MTVP van de LHV
Op Digizo.nu, een initiatief onder de vlag van het Integraal Zorgakkoord (IZA), kun je vinden hoe je aan de slag kunt met behandeling middels eHealthplatformen, en welke platformen als veilig zijn getoetst.
Ook kun je patiënten verwijzen naar de website van Lekker in je vel.Amsterdam. Hier kun je gratis, korte online zelfhulp-programma’s (modules) op verschillende thema’s vinden.
De interventie time-out verwijzingen betreft het inlassen van een timeout wanneer een huisarts twijfelt of een verwijzing zinvol is. De patiënt wordt uitgelegd dat deze persoon dezelfde dag nog wordt gebeld met uitslag over wat een goede vervolgstap zou zijn. Een time-out geeft de huisarts de gelegenheid om naslag te doen en/of een collega te raadplegen. Tevens voelt de patiënt zich hierdoor serieus genomen.
Bron: Leidraad MTVP van de LHV
Wanneer je twijfelt of een verwijzing zinvol is, kun je de patiënt aanbieden om een time-out in te lassen zodat je als huisarts alles nog eens op een rij kunt zetten en overleggen met andere disciplines.
De interventie 3-gesprekken richt zich op het vergroten van de bewustwording van samen beslissen (shared decision making) onder zowel patiënten als zorgverleners. Doorvragen en het gezamenlijk stellen van goede vragen trekken het gesprek breder dan waar de patiënt in eerste instantie voor op consult komt en helpen om oplossingsgericht te werken.
Bron: Leidraad MTVP van de LHV
Bespreek met de praktijkmedewerkers voor welke patiënten het mogelijk interessant is om een 3-gesprek te voeren. Denk hierbij aan patiënten die multidisciplinaire zorg ontvangen, zoals kwetsbare ouderen. Afhankelijk van de situatie kun je in overleg met de patiënt een mantelzorger, wijkverpleegkundige of maatschappelijk werker uitnodigen voor het gesprek. Dit gesprek kan voor alle partijen meer duidelijkheid over samenwerking en vervolgafspraken bieden.
Het flexibel inzetten en inroosteren van de beschikbare spreekuurtijd is mogelijk als de triage hierop wordt aangepast.
Een ervaren praktijkmanager heeft een document met handige tips over triëren en triagetrainingen opgesteld. Heb je na het lezen van dit document behoefte aan advies op maat voor jouw praktijk? Neem dan contact op met Lotte Ronner via lronner@rohamsterdam.nl.
Ook zijn er steeds meer digitale triage- en consultvoorbereiding mogelijkheden. Een van onze huisartsen doet hier op dit moment onderzoek naar. Vanuit het programma Innovatie in de chronische zorg (ICZ) van de Amsterdamse Huisartsenalliantie is een aantrekkelijk aanbod beschikbaar om met structurele korting én een eenmalige vergoeding aan de slag te gaan met Juvoly. Wat ons betreft biedt dit een mooie kans om laagdrempelig ervaring op te doen met AI-ondersteunde verslaglegging in de spreekkamer. We moedigen ROHA-praktijken dan ook aan om gebruik te maken van het aanbod. Juvoly is echter één van de mogelijkheden op dit vlak; er zijn ook andere aanbieders actief. We willen de praktijken op termijn voorzien van een vergelijking en een advies, zodat ze een onderbouwde keuze kunnen maken over de meest passende mogelijkheid voor hun praktijk.
Onder deze interventie verstaan we de aanpassing van de inrichting van spreekuurtijden. Verschillende zorgvragen hebben een verschillende consultduur nodig. Door bewust patiënten kort te zien waar het kan (door middel van het “fasttrack spreekuur” bijvoorbeeld, waarin patiënten in vijf minuten worden gezien door de huisarts voor simpele vragen/klachten), ontstaat ruimte om andere patiënten langer te zien.
Bron: Leidraad MTVP van de LHV
Op de website van de LHV kun je lezen hoe een andere praktijk deze interventie binnen MTVP heeft aangepakt.
Een goede implementatie van digitale zorg zoals het patiëntenportaal of videoconsulten (beeldbellen) kan tijdwinst voor de praktijk opleveren. Benieuwd hoe? Lees de succesverhalen van andere ROHA-praktijken.
Naast het implementeren van digitale toepassingen voor de patiënt, kun je ook denken aan de mogelijkheden van kunstmatige intelligentie (AI) op de huisartsenpraktijk. Digitalisering en AI bieden veel mogelijkheden voor huisartsen om de zorg te verbeteren en efficiënter te werken.
Is jouw interesse gewekt door één van bovenstaande mogelijkheden en zou je meer willen weten of geadviseerd willen worden over hoe je het gebruik van het patiëntenportaal, videoconsulten en/of AI op jouw praktijk kunt verbeteren? Bekijk dan onderstaande informatie of neem contact op met de desbetreffende praktijkmedewerker om een adviesgesprek in te plannen.
Patiëntenportaal
Meer informatie over (ondersteuning bij) de implementatie en het gebruik van het patiëntenportaal.
Adviseur: Bettina Veerenbergh
bettina.veerenbergh@outlook.com
Videoconsulten
Meer informatie over (ondersteuning bij) de implementatie en het gebruik van videoconsulten.
Adviseur: Margo Windhausen
margowindhausen@hotmail.com
AI
Meer informatie over (een scholing over) de mogelijkheden van AI in de huisartsenpraktijk vind je o.a. op de website van de LHV.
Adviseur: Diane Flikweert
dflikweert@huisartsenjavaeiland.nl
Bekijk alvast meer informatie over het patiëntenportaal, videoconsulten en AI via bovenstaande linkjes. Spreekt één van deze interventies je aan maar wil je meer advies over hoe deze vorm geïmplementeerd of verbeterd kan worden op jouw praktijk? Neem dan contact op met de desbetreffende adviseur zoals hierboven aangegeven.
Ben je er nog niet uit en wil je graag advies op maat over welke vorm van digitale zorg het best passend is voor jouw praktijk? Neem dan contact Mascha Bevers (mbevers@rohamsterdam.nl), zij zal je begeleiden bij de keuze. Dit document kan worden gebruikt als voorbereiding op en leidraad tijdens het adviesgesprek.
Door het inzichtelijk maken van patiënten die veel contact hebben met de huisartspraktijk en hier passende ondersteuning op in te richten, kan de praktijk deze patiënt sneller doorverwijzen naar de juiste plek met als doel afname van (onnodige) contactmomenten met de praktijk.
Deze ‘stereotypen’ maken veel gebruik van zorg en ondersteuning. Bekijk ook eens de ‘beter-niet-doen’-aanbevelingen uit de NHG-richtlijnen of raak geïnspireerd door goede voorbeelden van ROHA-praktijken die je voorgingen.
In samenwerking met praktijken die ervaring hebben met deze interventie, hebben we een Stappenplan ‘Regie op veelgebruikers’ gemaakt. Daarnaast kan je voor extra advies of vragen over deze interventie contact opnemen met Sandra Hendriks, huisarts bij praktijk Hendriks en Tempelman. Zij is telefonisch bereikbaar op dinsdag, woensdag en vrijdagmiddagen op 06-44456554 en per mail via hendrikstempelman@gmail.com.
Door het inzetten van personeel op de juiste plek en hen in hun kracht te zetten, kun je zorgen voor meer werkplezier en een toegenomen patiënttevredenheid. Op de website van Stichting KOH kun je veel informatie over Taakherschikking op de huisartsenpraktijk vinden. Bij het herschikken van taken valt te denken aan het inzetten van o.a. een Spreekuur Ondersteuner Huisarts (SOH), POH-Ouderen, Physician Assistent (PA), Praktijkmanager of Regiearts. Meer informatie en voorbeelden vind je via onderstaande linkjes, of raak geïnspireerd door goede voorbeelden van onze ROHA-praktijken.
Lijkt deze interventie jou wel wat maar weet je nog niet welke vorm van taakherschikking je moet kiezen? Bekijk dan eens de bovenstaande voorbeelden of raadpleeg het Skillmix instrument van Nivel.
“Het Skillmix-instrument geeft huisartsenvoorzieningen allereerst inzicht in de eigen praktijk, namelijk in de functiesamenstelling (‘skillmix’), in ervaren arbeidsmarktknelpunten en in de verwachte zorgvraag die op hen afkomt. Hiertoe wordt de eigen huisartsenvoorziening in relatie gebracht met andere, vergelijkbare huisartsenvoorzieningen (‘benchmarken’). Vervolgens ondersteunt het instrument de huisartsenvoorziening bij het (gezamenlijk) verbeteren en oplossen van deze arbeidsmarktknelpunten, opdat de kwaliteit en toegankelijkheid van de huisartsenzorg in Nederland gewaarborgd blijven.”
Toch liever persoonlijk advies over het kiezen van een geschikte vorm? Neem dan contact op met Marcia Kester (marcia@kerstercare.nl).
Spreekt één van bovenstaande vormen van taakherschikking jou aan en zou je meer informatie of advies willen over hoe je deze kunt implementeren op jouw praktijk? Neem dan contact op met de desbetreffende praktijkmedewerker, zoals in onderstaand overzicht aangegeven, om een adviesgesprek in te plannen.
SOH
Naomi Lens
naomi@huisartsenvrolikstraat.nl
Regiearts
Sietse Wieringa
c.h.s.wieringa@uva.nl
POH-Ouderen
Martin Kuper
mkuper@rohamsterdam.nl
Praktijkmanager
Marcia Kester
marcia@kerstercare.nl
Physician Assistent
Karin Duiser
k.duiser@huisartsencentrumpniel.nl
LEAN is in de basis een methodiek voor het optimaliseren van processen. Hierdoor verhoog je de efficiëntie van processen op de praktijk en hou je meer tijd over voor de patiënt.
Benieuwd naar ervaringen van ROHA-praktijken die je voorgingen? Je vindt ze hier.
De LHV biedt verschillende cursussen aan. Praktijken die nog geen ervaring met LEAN werken hebben, kunnen eerst een LEAN basistraining volgen. Daarna kan een vervolgcursus gekozen worden, zoals LEAN coach of LEAN werkplekmanagement. Praktijken die nog meer verdieping in LEAN werken willen, kunnen de training LEAN procesanalyse volgen.