Veelgestelde vragen
Algemeen
Er bestaat al jaren de wens om met de ROHA-praktijken naar één HIS over te gaan. Vanuit het stedelijke programma Versnelling digitalisering huisartsenzorg 2021-2024 zijn door Zilveren Kruis versnellingsgelden toegekend, onder andere voor HIS-harmonisatie. Naar aanleiding hiervan is in 2022 binnen de ROHA het project Op weg naar één HIS opgestart.
De ROHA-praktijken zijn op 8 oktober jl. geïnformeerd over het aanbod dat is onderhandeld met HealthConnected. Momenteel worden de te ondertekenen informatie aan de (tekenbevoegden van de) praktijken verstuurd. Praktijken hebben tot 10 december de tijd om te besluiten of zij overstappen naar het HIS van HealthConnected.
- Meer gebruiksgemak en overzicht voor praktijken, want er zal integratie zijn van:
- HIS (HuisartsInformatieSysteem)
- KIS (KetenInformatieSysteem)
- NIS (NetwerkInformatieSysteem)
- cBoards (Ouderenzorg)
- HAPIS (systeem HpA)
- Patiëntenportaal
- Deze systemen hebben ook dezelfde look-and-feel.
- Sterkere positie richting netwerkpartners
- Sterkere onderhandelingspositie richting HIS-leverancier (kortingen)
- Makkelijker onderling waarnemen en medewerkers delen
- Betere ondersteuning vanuit de ROHA mogelijk (ook: functioneel beheer, HIS acountbeheer voor waarnemers, etc.)
- Werken met moderne en toekomstbestendige technologie
Nee, je bent niet verplicht om mee te doen, maar we raden dit wel heel sterk aan. Als je meedoet ben je beter voorbereid op de toekomst en profiteer je van goede ondersteuning en toekomstige innovaties.
De ROHA gaat in de toekomst minder uitgebreide ondersteuning bieden voor de andere HIS’en en hun koppelingen. We kunnen niet voor elk HIS hetzelfde serviceniveau aanhouden, en zullen ons dus vooral focussen op ondersteuning van het nieuwe HIS. Praktijken die niet meedoen aan het HIS kunnen uiteraard gewoon blijven rekenen op ondersteuning op het gebied van de ketenzorgprogramma’s en andere projecten.
Uiteraard. Het is wel zo dat we in de toekomst minder uitgebreide ondersteuning bieden voor de andere HIS’en en hun koppelingen. We kunnen niet voor elk HIS hetzelfde serviceniveau aanhouden en zullen ons dus vooral focussen op ondersteuning van het nieuwe HIS. Praktijken die niet meedoen aan het HIS kunnen gewoon lid blijven en daarmee rekenen op ondersteuning op het gebied van de ketenzorgprogramma’s en andere projecten.
Nee, je moet lid zijn van de ROHA om mee te kunnen in dit traject. Lees op onze website hoe je lid kunt worden.
Gedurende het traject zijn er diverse momenten geweest waar onze leden hun stem konden laten horen (bijvoorbeeld de HIS-proeverij, tijdens de ALV en bij de bekendmaking van het voorkeurs-HIS). De leden van de selectiecommissie zijn te allen tijde te benaderen voor vragen, feedback en suggesties. Ook kun je je input geven via HIS@rohamsterdam.nl. Daarnaast zullen we zelf actief gebruikerservaringen blijven ophalen tijdens de implementatie en de fase daarna. Het HIS zal blijvend doorontwikkeld worden, in samenspraak met gebruikers.
Je kunt ons hiervoor mailen via HIS@rohamsterdam.nl.
Er is niet gestemd over de keuze. De selectiecommissie heeft de keuze voor het voorkeurs-HIS gemaakt. De keuze is vervolgens gedeeld met de achterban en bekrachtigd door het coöperatiebestuur en de Raad van Commissarissen van de ROHA. Ook is de keuze toegelicht in de cliëntenraad. De onderhandelingen zijn gedaan door de directeur digitale zorg & innovatie, de algemeen directeur, de CMIO, een jurist en de projectleider.
Ons advies is om te wachten met deze overstap om zo te voorkomen dat jouw praktijk twee keer moet overstappen.
Ongeveer 150 en dat aantal neemt wekelijks toe.
HC wil het XIS keurmerk in 2025 afronden. Ongeveer 90% van het XIS keurmerk is reeds afgerond.
Proces & Planning
dd 5 december 2024: er hebben nu al meer dan 100 praktijken het HIS-aanbod getekend en dat aantal loopt dagelijks op. Ongeveer 3/4e hiervan heeft de Licentieovereenkomst getekend. Verder weten we nog van diverse praktijken dat zij het HIS-aanbod nog gaan tekenen.
In oktober 2024 krijgen de praktijken het uit onderhandelde aanbod toegestuurd. Zij hebben vervolgens tot 10 december 2024 (maar eerder is wenselijk) om te besluiten of de praktijk over gaat naar het HIS van HealthConnected.
Echter: Zodra we weten dat de deelnemende praktijken gezamenlijk meer dan 50% van de ION van alle ROHA-praktijken vertegenwoordigen, gaan we door met het traject. Hoe eerder we dat bereiken, hoe sneller we door kunnen met plannen van het vervolg.
We stellen dan een gedetailleerde implementatieplanning op, die we afstemmen met de deelnemende praktijken. Belangrijk aandachtspunt hierbij is, zoals we eerder al communiceerden, dat de implementatie van het HIS zal starten ná de afronding van de KIS-implementatie.
Een exact moment is hiervoor nog niet te benoemen. We houden onze leden gedurende het traject steeds op de hoogte van de voortgang. Eén en ander is in ieder geval afhankelijk van:
- De ontwikkeling die nog moet worden gedaan in het HIS voordat we overgaan tot implementatie
- De voortgang van de implementatie van het nieuwe KIS, wat eerst moet gebeuren voordat de overstap naar een nieuw HIS gemaakt kan worden.
- De noodzaak in jouw praktijk om over te stappen c.q. het door jouw praktijk gewenste overstapmoment.
We raden af om voortijdig al over te gaan. Er zijn twee belangrijke redenen om het niet te doen:
- Het HIS is nog niet volledig ontwikkeld en doorgetest tot het niveau waar wij het willen hebben. Daarbij is het ook verstandig om te wachten op de ervaringen uit de andere regio’s die binnenkort op HealthConnected overgaan
- We moeten eerst over naar een nieuw KIS. Als jouw praktijk eerder overgaat kun je een paar maanden geen gebruikmaken van een KIS (HealthConnected biedt geen koppeling met een ‘oud’ KIS).
Je huidige contract kun je op dit moment gewoon door laten lopen. Meeste contracten moeten 3 maanden vóór 1 januari opgezegd worden. Zodra we weten wanneer we kunnen gaan beginnen met de implementatie kunnen we daar in overleg rekening mee houden. Uiteraard zullen we daar dan over communiceren, zodat je weet dat je je contract kunt opzeggen.
Als je huidige contract op korte termijn afloopt, neem dan even contact met ons op. We raden sowieso aan om de looptijd van het nieuwe contract zo kort mogelijk te laten zijn.
Besluitvorming in de praktijk
dd 5 december 2024: er hebben nu al meer dan 100 praktijken het HIS-aanbod getekend en dat aantal loopt dagelijks op. Ongeveer 3/4e hiervan heeft de Licentieovereenkomst getekend. Verder weten we nog van diverse praktijken dat zij het HIS-aanbod nog gaan tekenen.
Nee, je bent niet verplicht om mee te doen, maar we raden dit wel heel sterk aan. Als je meedoet ben je beter voorbereid op de toekomst en profiteer je van goede ondersteuning en toekomstige innovaties.
De leden van de selectiecommissie zijn te allen tijde te benaderen voor vragen, feedback en suggesties. Ook kun je vragen stellen via HIS@rohamsterdam.nl. Zie ook het specifieke ondersteuningsaanbod dat we hebben ingericht ten behoeve van de besluitvorming.
De ROHA gaat in de toekomst minder uitgebreide ondersteuning bieden voor de andere HIS’en en hun koppelingen. We kunnen niet voor elk HIS hetzelfde serviceniveau aanhouden, en zullen ons dus vooral focussen op ondersteuning van het nieuwe HIS. Praktijken die niet meedoen aan het HIS kunnen uiteraard gewoon blijven rekenen op ondersteuning op het gebied van de ketenzorgprogramma’s en andere projecten.
Medicamus is al sinds 2022 volledig geconverteerd. Precieze aantallen zijn nog niet te geven omdat alleen de overeenkomst met RegiozorgNU volledig rond is. RegiozorgNU gaat in 3 jaar (vanaf 1-10-2024) voor het grootste deel over. Amstelland wil graag over in een kleine drie jaar vanaf maart 2025 en gaat in principe met de gehele regio over.
De implementatie
Zodra we weten dat de deelnemende praktijken gezamenlijk meer dan 50% van de ION van alle ROHA-praktijken vertegenwoordigen, gaan we door met het traject. Hoe eerder we dat bereiken, hoe sneller we door kunnen met plannen van het vervolg.
We stellen dan een gedetailleerde implementatieplanning op, die we afstemmen met de deelnemende praktijken. Belangrijk aandachtspunt hierbij is, zoals we eerder al communiceerden, dat de implementatie van het HIS zal starten ná de afronding van de KIS-implementatie.
Een exact moment is hiervoor nog niet te benoemen. We houden onze leden gedurende het traject steeds op de hoogte van de voortgang. Eén en ander is in ieder geval afhankelijk van:
- De ontwikkeling die nog moet worden gedaan in het HIS voordat we overgaan tot implementatie
- De voortgang van de implementatie van het nieuwe KIS, wat eerst moet gebeuren voordat de overstap naar een nieuw HIS gemaakt kan worden.
- De noodzaak in jouw praktijk om over te stappen c.q. het door jouw praktijk gewenste overstapmoment.
Dit is iets wat we mee gaan nemen bij het opstellen van de implementatieplanning. Hierbij zal er vroegtijdig afstemming met de HIS-leveranciers plaatsvinden. Ervaring van HealthConnected hierbij is dat het soms een uitdaging is om de juiste tijdslots te krijgen maar dat verreweg de meeste HIS’en tot op heden keurig aanleveren.
De capaciteit van HC is volledig ingericht op het converteren van 820.000 patiëntdossiers per jaar, waarbij zij per week 20.000 – 40.000 dossiers aankunnen. Uiteraard plannen ze geen 820.000 dossiers maar iets minder (730.000 dossiers per jaar). Er is een speciaal conversieteam, een implementatieteam en verschillende developmentteams.
Technisch
Er is gedurende het selectieproces gelet op met koppelingen met o.a.:
- cBoards
- het patiëntenportaal van Uw Zorg Online
- KIS
- HAPIS
- LSP
- Telefoniesysteem
- Videoconsult systeem
- Beslissingsondersteunende systemen, zoals bijv. NHGDoc
- PGO’s
- Zorgdomein
- Ksyos
- Mitz (landelijk, voor registreren patiënten toestemmingen)
- Landelijk zorgadresboek
Ja, zie de informatie die gedeeld is bij de bekendmaking van het voorkeurs-HIS.
HealthConnected biedt een koppeling met Uw Zorg Online.
Er wordt met HealthConnected besproken hoe de overgang wordt geregeld voor praktijken die in hun huidige HIS een (ander) portaal geïntegreerd hebben.
Tot op heden heeft HC nauwelijks/geen dataverlies gehad ten opzichte van andere HIS’en en ook zeker niet meer dataverlies dan andere HIS’en hebben. De conversies worden goed gewaardeerd. Als er velden niet bestaan dan wordt dat opgemerkt bij de proefconversies, waarna er in overleg met de praktijk oplossingen voor worden aangeboden.
In 2024 heeft HC bewust bijna geen nieuwe praktijken aangesloten en volledig ingezet op performance en behoud van performance. De database is geoptimaliseerd om deze zeer goed schaalbaar te maken. Verder worden er continu gemonitord op snelheid en worden waar nodig maatregelen genomen. Ten slotte zijn alle relevante posities in het bedrijf al uitgebouwd om de groei het hoofd te kunnen bieden. Denk aan ontwikkelaars, implementatie en support.
Scholing en ondersteuning
In gevallen van een grote storing zal iedereen tegelijk bellen, dan is een wachttijd van 2 minuten waarschijnlijk moeilijk te realiseren. In geval van een storing worden vanuit de zijde van HealthConnected ook andere communicatiekanalen ingezet. Deze storingen zijn er echter eigenlijk nooit, waardoor de wachttijd in principe altijd onder de twee minuten is.
Op dit moment zit er 6 FTE op support waarvan 2 reeds ter voorbereiding op 2025. In de eerste helft van 2025 komt daar nog 4 FTE bij (deels al geworven).
Ja, dit kan; de NHG heeft hier een e-learning voor ontwikkeld. Zie: NHG E-learning ADEPD.
Patiëntenportaal
HealthConnected biedt een koppeling met Uw Zorg Online.
Er wordt met HealthConnected besproken hoe de overgang wordt geregeld voor praktijken die in hun huidige HIS een (ander) portaal geïntegreerd hebben.
Ja, HealthConnected biedt een geïntegreerd patiëntenportaal.
Het streven is voor de zomer 2025, maar uiterlijk 1 september 2025.