Voordelen patiëntenportaal

Met een patiëntenportaal kan contact tussen praktijk en patiënt deels online. Dit is vaak sneller en makkelijker dan telefonisch of face-to-facecontact. Een portaal kan bovendien zorgen voor minder telefoontjes.

Belangrijkste functies van het patiëntenportaal

In een patiëntenportaal kunnen patiënten onder andere:

  • online afspraken maken
  • herhaalrecepten aanvragen
  • hun dossier inzien
  • een vraag stellen (e-consult) en foto meesturen
  • labuitslagen bekijken

Ook kun je videoconsulten aanbieden in het patiëntenportaal.

Ervaringen van andere huisartsen

Meer weten? Lees en luister dan naar de ervaringen en tips van andere huisartsen:

Interview huisartsen Marjan Kruijer en Jasper Molkenboer

‘Het is belangrijk om het portaal onder de aandacht te blijven brengen tijdens elk telefonisch en fysiek contact met patiënten.’

Lees het hele interview met Marjan en Jasper 

Interview huisarts Sanne Westermann

‘Met het promoten van e-consulten hebben we echt het aantal telefoontjes teruggebracht. Dat dit tot iets leidt, dat vind ik leuk. Dat je processen kan stroomlijnen en toch patiëntvriendelijkheid en kwaliteit behoudt.’

Lees het hele interview met Sanne

Podcast-serie OPEN

Er is ook een podcastserie over het portaal en online inzage van het OPEN-project (regio Amsterdam). De nadruk ligt op tips uit de praktijk, voor de praktijk.

Aan de slag met het patiëntenportaal

Meteen aan de slag? Kijk dan bij een patiëntenportaal kiezen of ga meteen aan de slag met de instructies.