Digitale ondersteuning patiënten

Digitale zorg wordt steeds normaler, maar is helaas niet voor iedere patiënt makkelijk te vinden, begrijpen of te gebruiken. Daardoor mist een grote groep patiënten de voordelen van digitale zorg. Dit vergroot de gezondheidsverschillen en kan huisartsen voor uitdagingen stellen. Gelukkig zijn er volop initiatieven en tools die deze verschillen kleiner proberen te maken. Op deze pagina verzamelen we die initiatieven, die je kan inzetten in de praktijk.

Archief ROHA Digi Updates

Digi Update #1

Initiatieven en tools

Stappenplan laagdrempelig beeldbellen met je patiënt

Pharos ontwikkelde een stappenplan dat huisartsen, POH’s en assistenten helpt om beeldbellen laagdrempelig en toegankelijk in te zetten voor hun patiënten.

11 fabels over digitale inclusie

Voor 2,5 tot 4 miljoen Nederlanders gaat de digitalisering te snel. Onderzoekers van het AUMC stelden een krant samen met 11 fabels over digitale inclusie die kansenongelijkheid vergroten en een goede oplossing in de weg staan.

Hoe digitaal toegankelijk is jouw praktijk? Doe de praktijkcheck van Pharos

Hoe zorg je er nu voor dat de digitale middelen van je praktijk zoals de website, het patiëntenportaal of wachtkamerschermen, duidelijk en toegankelijk zijn? Via Pharos kan je een praktijkcheck laten uitvoeren of een portaalquiz doen.

Quickscan digitale vaardigheden van je patiënten

Wil je snel inzicht te krijgen in de digitale vaardigheden van je patiënt? Gebruik dan de quickscan van Pharos. Handig om te gebruiken wanneer je wilt weten of je de informatie en communicatie naar de patiënt moet aanpassen!

Helpdesk Digitale Zorg is er voor je patiënt

Veel patiënten wíllen wel gebruik maken van de mogelijkheden die digitale zorg hen biedt. Amsterdamse patiënten kunnen informatie op de website van de Helpdesk vinden en kunnen ook bellen: de servicemedewerkers helpen de patiënt graag verder bij het beantwoorden van niet-medische vragen.

Ingewikkelde informatie begrijpelijk maken? Gebruik de Lees Simpel App

Brieven, e-mails of dossierteksten met zorginformatie zijn soms lastig te lezen. Lees Simpel is een app die mensen helpt om ingewikkelde teksten te lezen, met hulp van AI. Je maakt een foto van je brief of tekst en de app geeft een samenvatting in begrijpelijke taal. De app verzamelt geen gegevens en kan de brieven niet zien of opslaan. Een handig hulpmiddel voor patiënten!

Wachtkamervideo over digitale ondersteuning voor patiënten

Wil je jouw patiënten via het wachtkamerscherm laten weten welke ondersteuning er mogelijk is bij digitaal contact met de praktijk? Dan kan je onderstaande video gebruiken. ROER heeft op hun website een uitgebreide kennisbank voor huisartsenpraktijken met meer handige tips, documenten en video’s op het gebied van digitalisering.