Huisarts Ali Akyuz deelt zijn ervaringen met beeldbellen
Ali Akyuz: ‘In het begin kostte het wat tijd, maar dat is met alles zo. Wat het belangrijkste is, is dat ik deze tijd al in veelvoud heb teruggewonnen.’
Zorg op afstand, het (b)lijkt belangrijker dan ooit. Steeds méér huisartspraktijken bieden de mogelijkheid van beeldbellen aan naast het fysieke, telefonische en e-consult. Maar hoe pak je dit aan op de huisartspraktijk?
We spraken Ali Akyuz, huisarts bij Huisartspraktijk Admiralengracht.
De start: stel jezelf een doel
Waarom zijn jullie gestart met beeldbellen?
“Ik raakte eigenlijk meteen enthousiast door het nieuws van Pharmeon dat zij een beeldbelmodule hadden geïntegreerd in het portaal (Uw Zorg online). Ik zag hier de meerwaarde wel voor tijdens corona en heb het daarom direct aangeschaft en geïntegreerd.”
Uitdagingen en oplossingen
Een nieuwe vorm van contact met de huisarts vergt een verandering, en veranderingen kosten tijd en energie. Hoe hebben jullie hier de ruimte voor gezien in deze drukke periode en tegen welke knelpunten liepen jullie aan?
“Klopt, in het begin kostte het wat tijd, maar dat is met alles zo. Wat het belangrijkste is, is dat ik deze tijd al in veelvoud heb teruggewonnen. Het voelt rustiger in de praktijk, vooral aan de balie en telefoon bij de assistenten.”
Van welke beeldbelapplicatie maak je gebruik en waarom? En hoe richt je nu je agenda in?
“Ik maak gebruik van WeSeeDo Persoonlijk. Bij ons is deze geïntegreerd in het Uw Zorg online portaal en in onze OmniHIS-agenda, zodat ik of mijn assistenten niet handmatig de link naar de patiënt hoeven te versturen. Wij hebben op dit moment geen aparte blokken in de agenda gereserveerd voor beeldbellen, dus wij hebben verschillende vormen van consulten door elkaar.”
Een nieuwe manier van werken vergt niet alleen aan jullie kant een verandering, maar ook voor jullie patiënten. Wat zijn ervaringen van jullie patiënten met beeldbellen? En voor welke populatie en hulpvragen vinden jullie beeldbellen al dan niet geschikt?
“Wij hebben een heel diverse populatie, maar zien dat met name expats, hoogopgeleiden en jongvolwassenen behoefte hebben aan beeldbellen en dit inplannen via het portaal. Dit geeft een tijdswinst die weer gebruikt kan worden voor fysieke consulten met ouderen. Omdat met name hoogopgeleiden of jongeren een beeldbelconsult aanvragen, gebeurt het bijna niet dat we de triage door een assistent hebben gemist: deze doelgroep kan redelijk goed zelf inschatten of een beeldbelconsult dient voor de hulpvraag die zij hebben. Voorbeelden hiervan zijn het bespreken van een testuitslag of lichamelijke klachten.”
Meedenken en ervaringen lezen
Ben je benieuwd wat de ervaringen met videoconsulten bij andere huisartspraktijken zijn? Wil je meedenken over (het verbeteren van) de inzet van videoconsulten en de toegankelijkheid voor de patiënt? Geef je dan op voor de klankbordgroep bij Pharos! Naar verwachting zal deze 1 tot 1,5 uur durende (online) bijeenkomst één of twee keer plaatsvinden (vanaf april). Opgeven kan bij cborsch@rohamsterdam.nl.
Is jouw interesse gewekt?
Wil je weten hoe je beeldbellen in jouw praktijk implementeert? Neem dan contact op met Claudia Borsch (bereikbaar maandag t/m donderdag).
06 – 39 59 93 83
cborsch@rohamsterdam.nl
Meer informatie over beeldbellen