Huisarts Sanne Westermann deelt haar ervaringen met beeldbellen

Sanne Westermann: ‘Ga het gewoon doen, dan word je er vanzelf handig in!’

Zorg op afstand, het (b)lijkt belangrijker dan ooit. Steeds méér huisartspraktijken bieden de mogelijkheid van beeldbellen aan naast het fysieke, telefonische en e-consult. Maar hoe pak je dit aan op de huisartspraktijk?

We spraken Sanne Westermann, huisarts bij Huisartspraktijk Holtrop en Westermann.

De start: stel jezelf een doel

Waarom zijn jullie gestart met beeldbellen?

“Wij zijn direct aan het begin van de coronapandemie gestart met beeldbellen omdat wij onze patiënten én medewerkers veilige manieren voor een consult wilden bieden. Wij stelden onszelf het doel om minimaal twee beeldbelconsulten per week in te plannen, zodat we ervaringen hiermee konden opdoen en hiervan konden leren.”

Uitdagingen en oplossingen

Een nieuwe vorm van contact met de huisarts vergt een verandering, en veranderingen kosten tijd en energie. Hoe hebben jullie hier de ruimte voor gezien in deze drukke periode en tegen welke knelpunten liepen jullie aan?

“Wij hebben in de tijd van de lockdown veel uitgezocht en geregeld. Toen we dit wilden implementeren op de praktijk, kwamen we er al snel achter dat je niet ‘zomaar even’ start met beeldbellen. Zo was onze internetverbinding niet sterk genoeg waardoor wij dit eerst in orde moesten maken. Ook kom je er tijdens een beeldbelconsult wel eens achter dat het toch handiger is om de patiënt fysiek te zien, bijv. voor het beoordelen van een huidplekje. Dat is niet erg, want je trieert hier als het ware al wat patiënten mee. Bij ons controleert ook de assistente voorafgaand de beeldbelconsulten om welke hulpvraag het gaat. Als zij inschat dat het consult beter fysiek gedaan kan worden, boekt zij de afspraak alsnog om.”

Van welke beeldbelapplicatie maak je gebruik en waarom? En hoe richt je nu je agenda in?

“Wij maken gebruik van één account van WeSeeDo Persoonlijk binnen het Uw Zorg online portaal voor patiënten die via het portaal een afspraak inplannen en kunnen dan de link naar het beeldbelconsult vanuit onze MicroHIS-agenda raadplegen. Omdat patiënten buiten het portaal om ook afspraken kunnen maken (meestal gebeurt dit op initiatief van de assistent of huisarts), gebruiken wij vaker de agenda in WeSeeDo zelf. Van hieruit openen wij dan de beeldbelafspraken. Dit werkt prima met twee huisartsen; wij alterneren onze spreekuren, dus wij spreken blokken af welke huisarts beschikbaar is voor beeldbellen.”

Een nieuwe manier van werken vergt niet alleen aan jullie kant een verandering, maar ook voor jullie patiënten. Wat zijn ervaringen van jullie patiënten met beeldbellen? En voor welke populatie en hulpvragen vinden jullie beeldbellen al dan niet geschikt?

“Wij vragen na elk beeldbelconsult wat de patiënt ervan vond. Over het algemeen zijn patiënten enthousiast en tevreden. Met name de mensen die het eerder hebben gedaan zijn geneigd het nog een keer te doen. We hebben ook op de agenda staan om een enquête onder onze patiënten af te nemen over de ervaringen met beeldbellen. Wij vinden eigenlijk alle hulpvragen waar je geen lichamelijk onderzoek voor doet geschikt voor beeldbellen. Je ziet veel meer emotie of een reactie van de patiënt waardoor je al gauw weet of de patiënt de vraag of uitleg wel begrijpt.”

Welke tip(s) wil jij je collega’s meegeven?

“Ga het gewoon doen, dan word je er vanzelf handig in! In het begin is het even oefenen en wennen, maar juist door de ervaringen kom je erachter wat wel en niet werkt. Het is ook heel belangrijk om het beeldbellen te promoten. Laat assistenten de patiënten tijdens telefonisch contact of het maken van een afspraak wijzen op de mogelijkheid voor een beeldbelconsult. En nog een praktische tip: wij hebben op alle kamers twee computerschermen, zodat we in het ene scherm de patiënt kunnen zien en in het andere scherm het medisch dossier kunnen bekijken.”

Meedenken en ervaringen lezen

Ben je benieuwd wat de ervaringen met videoconsulten bij andere huisartspraktijken zijn? Wil je meedenken over (het verbeteren van) de inzet van videoconsulten en de toegankelijkheid voor de patiënt? Geef je dan op voor de klankbordgroep bij Pharos! Naar verwachting zal deze 1 tot 1,5 uur durende (online) bijeenkomst één of twee keer plaatsvinden (vanaf april). Opgeven kan bij cborsch@rohamsterdam.nl.

Is jouw interesse gewekt?

Wil je weten hoe je beeldbellen in jouw praktijk implementeert? Neem dan contact op met Claudia Borsch (bereikbaar maandag t/m donderdag).

06 – 39 59 93 83
cborsch@rohamsterdam.nl

Meer informatie over beeldbellen

Aan de slag met beeldbellen